Växa mot ljuset

växa mot ljuset 


det var mörkt 
helt mörkt 
och där fanns jag till 

jag trodde jag var blind 
för jag såg inte ljus 
och de färger som andra 
talade om 

solens hetta 
kände jag knappt 
bara anade 
i det tillsynes 
så torra landet 
för jag fanns djupt nere 
och långt under den 

de andras vittnesbörd 
om färger, ljus 
och livgivande vatten 
gav mig hopp, tro 
och uthållighet 
så kunde jag kämpa 
och växa vidare 

ja, jag sträckte min kropp 
längtan förde mig framåt 
åt alla håll 
också uppåt 
mot den varma solen 

då 
långsamt gick det upp för mig 
denna värmande kraft 
det var den som fått mig att växa! 
och den värmde mig 
mjukare 
och kylan fick släppa sitt grepp 


men när jag väl kom fram 
till ytan av mitt liv 
med ny livsluft 
i mina lungor 
kunde jag inte dölja min bitterhet 
och uppgivenhet inför livet 
för allt hade ju tagit 
så lång tid 

men värmen torkade mina tårar 
och sa: 
titta nu neråt, se och känn 
dina rötter 
hur skulle de annars 
kunnat växa sig så starka? 

i allt  
har JAG 
varit med dig 

de orden väckte tacksamhet 
gav liv och meningsfullhet 
hjälpte mig att öppna 
mina hårt slutna blad 
och när knopparna spruckit ut 
och tårarna haft sin tid 
kunde jag glädjefullt 
dansa 
i vinden
-------------------------------------------------
Tavlan är 52,5 x 42,5 cm stor och är målad i blandteknik. Tavlan kostar 2500 kr
kontakta mig här eller via min hemsida om du är intresserad 
www.sophiaart.net

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En soluppgång

Utställning med Gunnar Moberg och Kerstin Een

Pärlan