Livsboken

livsboken 


ut ur livets bok 
växer historien 

under tiden och medan jag läser den 
uppenbaras för mig 
dess ibland slingrande vägar 
som handskrivna bokstäver 
vävda samman 
på en ofödd ny yta 

vårt förflutna 
vår livshållning 
och erfarenheter 
bestämmer ytans färg 

historien växer 
och vi är inte ensamma 
tillsammans odlar vi livets växt 
slingrande oss tätt intill 
och ibland från varandra 
hjälper oss att blomma ut 
eller kvävas tyst 

historien växer mångfasetterat 
och jag förundras 
och vill se dess vägar 
när den växer 
ur mig och andra 

men vem mer än Gud 
kan se allt som står där 
den ogrumlade bilden 
minnas utan att förändra 
förstå alla djup samtidigt 
älskande se komplexiteten 
och en dag döma rättvist?
--------------------------------------
målningen är ungefär 100 x 130 cm stor, målad i kol och olja och kostar 6000 kr
kontakta mig här eller via min hemsida om du är intresserad 
www.sophiaart.net

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En soluppgång

Utställning med Gunnar Moberg och Kerstin Een

Pärlan